Financiele aspecten
Coronavirus / COVID-19

Een kantoor aan huis, dit zijn de fiscale regels

Door de coronaregels zijn veel mensen verplicht om thuis te werken. Als werknemer is dit natuurlijk een hele omslag geweest die niet iedereen even positief heeft ervaren. Desondanks kan wonen en werken in hetzelfde gebouw wel degelijk prettig zijn. Het bouwen van een kantoor aan huis kan daarom zeker aantrekkelijk zijn. Een kantoor huren inclusief schoonmaakservice is voor veel ondernemers uiteraard ook een goede optie, maar dit levert natuurlijk wel extra kosten op. Bovendien zul je door een kantoor aan huis geen problemen meer hebben met het files en het openbaar vervoer. Of het in fiscaal opzicht ook loont is daarentegen nog maar de vraag.

Zelfstandigheids- en inkomenscriterium

Als ondernemer mag je de kosten voor een kantoor aan huis niet direct aftrekken voor de inkomstenbelasting. Je moet namelijk voldoen aan het zelfstandigheids- en inkomenscriterium. Hiermee wordt onder meer bedoeld dat de werkruimte een zelfstandig onderdeel van het huis moet zijn. Met andere woorden, je kantoor moet een eigen ingang en voorzieningen, zoals sanitair, hebben. Een slaapkamer is dus niet geschikt, maar je zou wel een schuur of garage om kunnen bouwen tot werkruimte. Dit voldoet namelijk wel aan het zelfstandigheidscriterium. Ook is van belang dat de werkruimte voor het overgrote deel door je onderneming gebruikt wordt. Minimaal 70 procent van je inkomsten die je hier te verdienen als je elders geen werkruimte hebt. Het aantal vierkante meters dat uitsluitend gebruikt wordt voor je bedrijf is hierbij van belang. Voldoet het kantoor niet aan deze twee criteria dan zul je pech hebben. Het is dan namelijk onmogelijk om de kosten van de werkkamer en de inrichting, waaronder bijvoorbeeld een kantoorplant, af te trekken van je inkomsten.

Privévermogen

Als de werkruimte wel aan de twee criteria voldoet en je het voor meer dan 10 procent zakelijk gebruikt dan kan de ruimte aangemerkt wordt als privévermogen. Als hiervoor gekozen wordt dan geef je de werkruimte en de hierbij behorende hypotheekschuld aan als bezitting en schuld in box 3. Dit houdt in dat je dit deel van de hypotheek op mag tellen bij de schulden in box 3. De hypotheekrente over dat gedeelte mag je daarentegen niet aftrekken van de inkomstenbelasting. Hier staat tegenover dat je 4 procent van de woz-waarde van het kantoor af mag trekken van de winst. Ook mag je de kosten die een huurder normaliter zou moeten betalen in mindering brengen. Hierbij kun je onder meer denken aan het inventaris, energie, tapijt, et cetera. Dit geldt daarentegen niet voor een internet- en telefoonaansluiting als je dit niet alleen zakelijk inzet. De zakelijke gesprekskosten zijn juist wel weer een mogelijke aftrekpost.

Ondernemingsvermogen

De werkruimte kan ook aangemerkt worden als ondernemingsvermogen. De kosten van het kantoor mag je dan dus aftrekken van de winst. De werkruimte zal niet onder de eigenwoningregeling vallen, maar wordt juist belast als deel van je winst uit onderneming. Het kantoor moet dus ook op de balans vermeld worden tegen de aanschaffingskosten. Bij verkoop moet je over een eventuele boekwinst belasting betalen. Is er sprake van verlies bij de verkoop? Dit is aftrekbaar. Als je de hele woning, inclusief het kantoor, aanmerkt als ondernemingsvermogen dan mag je alle kosten aftrekken van de winst. Wel zul je in dit geval elk jaar de winst moeten verhogen door een bijtelling voor privégebruik. Voor de meeste woningen is dit op het moment 1,8 procent van de woz-waarde van het woondeel. Het is daarentegen niet altijd aantrekkelijk om het kantoor aan te merken als ondernemingsvermogen. Dit komt doordat je bij verkoop het af zult moeten rekenen met de fiscus, zoals net al uitgelegd is.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in