Verwarming
Garantie van de verwarmingsinstallatie
Wie een verwarmingsinstallatie wil laten plaatsen, heeft tijdens die zoektocht vaak weinig of geen aandacht voor de garantie. Andere aspecten zoals het verbruik, de kostprijs, het vermogen,… trekken veel meer de aandacht. Toch is het niet onbelangrijk ook even stil te staan bij de garantie.
Je kan drie soorten garanties tegenkomen:
Kalk en vervuiling vallen onder de term ‘onderhoud’. Bij een defect ten gevolge van achterstallig of niet goed uitgevoerd onderhoud is de garantie niet van toepassing. Aan eigenaars van verwarmingstoestellen wordt aangeraden jaarlijks de ketel te laten nazien. Ook als de oorzaak van het gebrek buiten het toestel ligt, bijvoorbeeld slechte schoorsteen en dus te weinig trek, te lage waterdruk, of een verkeerd gebruik van het toestel, kan garantie geweigerd worden.
Omniumgarantie
- Hierin zit alles begrepen: de verplaatsing, de uurlonen en het te vervangen onderdeel
Garantie
- Enkel het defecte onderdeel wordt gratis vervangen. Uurlonen en verplaatsing moeten worden betaald
Degressieve garantie
- Analoog aan garantie, met dat verschil dat na x-aantal jaren een bepaald percentage van het defecte onderdeel moet worden betaald.
Kalk en vervuiling vallen onder de term ‘onderhoud’. Bij een defect ten gevolge van achterstallig of niet goed uitgevoerd onderhoud is de garantie niet van toepassing. Aan eigenaars van verwarmingstoestellen wordt aangeraden jaarlijks de ketel te laten nazien. Ook als de oorzaak van het gebrek buiten het toestel ligt, bijvoorbeeld slechte schoorsteen en dus te weinig trek, te lage waterdruk, of een verkeerd gebruik van het toestel, kan garantie geweigerd worden.
Garantieverplichting verwarmingsinstallatie
De ketels die een label dragen, moeten verplicht aan enkele garantievoorwaarden voldoen.Aardgas, HR+-label
- Volledige garantie van twee jaar op de uurlonen, de onderdelen en de verplaatsingen
- Volledige dienst na verkoop gedurende 10 jaar na stopzetting van de fabricatie, met inbegrip van de levering van losse stukken voor de vloerketels
- De onderdelen moeten tot 10 jaar na het stoppen van de fabricatie beschikbaar zijn
Aardgas, HR Top-label
- Een omniumgarantie van twee jaar, met inbegrip van het materiaal, de arbeid en de verplaatsing
- Een extra garantie van 5 jaar op fabricagefouten van de warmtewisselaar indien de verwarmingsketel werd geplaatst overeenkomstig de installatiehandleiding van de fabrikant
- Dienst na verkoop en beschikbaarheid van onderdelen tot 10 jaar na de stopzetting van de fabricatie van het model
Stookolie, Optimaz
- De minimale garantie en aanzien van de apparaten bedraagt:
- 5 jaar op het verwarmingsblok
- 2 jaar op de stukken
- De fabrikant, invoerder of verdeler garandeert technische ondersteuning in België. Daarenboven voorziet de fabrikant, de invoerder of verdeler een permanente technische scholing voor de installateurs met betrekking tot de modellen die op de Belgische markt worden aangeboden.