Interieurarchitect

Interieursector breekt alle records na jaar in eigen huis

Auteur: Van Hoecke NV

Als we terugblikken op een jaar corona, stellen we vast dat deze crisis een grote negatieve invloed had op de meeste sectoren. Al zijn er ook sectoren die net een duwtje in de rug kregen. Een jaar lang vormde ons huis meer dan ooit het middelpunt van ons leven. Het was ons kantoor, ons restaurant, ons hotel, ... Dat zorgde ervoor dat vele thuisblijvers hun woning op een andere manier gingen bekijken. Dit resulteert dan ook in een grote stijging in de vraag naar nieuwe, praktische meubelen. De interieursector piekt meer dan ooit tevoren. Zo hard dat de hele supply chain onder enorme druk komt te staan en er tekorten volgen in materialen, maar zeker ook in arbeidskrachten.

Pre-corona brachten we veel tijd door op allerlei verschillende plaatsen. Thuis, op het werk, op restaurant, bij vrienden, op vakantie, op café, in de winkel, … Dit maakte dat er niet veel tijd thuis gespendeerd werd. Nu de tijd die we thuis doorbrachten fors toegenomen is, leek de belangrijkste investering van het afgelopen jaar het comfort van onze eigen woning. Het budget dat voorheen in luxe buiten de woning zat, kon nu geïnvesteerd worden in een thuis waarvan je niet hoeft te ontsnappen.

Dit merken we in de interieursector heel goed aan de stijgende vraag naar alle soorten interieurmaatwerk, gaande van keukens tot dressings. Van Hoecke uit Sint-Niklaas is één van de belangrijkste toeleveranciers voor deze sector en zitten met hun lades, scharnieren of ander meubelbeslag geïntegreerd in nagenoeg ieder meubel.

“Aan de vooravond van de eerste lockdown wist niemand wat er op ons afkwam en wat het effect op de economie in het algemeen en onze sector in het bijzonder zou zijn”, vertelt Peter Van Hoecke (CEO Van Hoecke). “Intussen is duidelijk dat de interieursector in dit verhaal één van de sectoren is waar een duidelijke groei op te tekenen is, dat merken we zelf ook aan onze orderinstroom. Zo’n onverwachte stijging zorgt ervoor dat wij en andere toeleveranciers op sommige momenten alle zeilen moeten bijzetten om aan de grote vraag te blijven voldoen.”

Het bedrijf uit Sint-Niklaas zag het afgelopen jaar zijn omzetcijfers met 15% stijgen en schrikt er dan ook niet voor terug om te blijven investeren en aanwerven. Vóór de coronacrisis telde het personeelsbestand 240 medewerkers. “Het afgelopen jaar hebben we maar liefst 69 personen in dienst genomen. Dit zijn niet alleen mensen die ons tijdelijk doorheen deze drukke periode helpen, maar ook 45 medewerkers met een langdurig contract en uitzendkrachten met optie op een vast contract. 13 collega’s hebben we het afgelopen jaar onmiddellijk vast in dienst genomen. En daar stopt het niet bij, want op dit ogenblik hebben we nog een 30-tal openstaande vacatures. Al deze mensen zullen ons de komende maanden en jaren bijstaan om onze groeicijfers te bevestigen en versterken. We zijn immers nog maar net begonnen aan de internationale uitbouw van ons bedrijf en verwachten ook daarmee onze groei te kunnen voortzetten.”

OVER VAN HOECKE

Het Belgische familiebedrijf Van Hoecke uit Sint-Niklaas is sinds 1967 een partner voor de meubelindustrie. Als verdeler van scharnieren, klapdeursystemen en ladesystemen van het Oostenrijkse merk Blum aan keuken- en interieurbouwers in de Benelux, is het al jaren marktleider. Daarnaast creëerden ze met ORGALUX een eigen merk van lade-indelingen en keukenhulpjes. Sinds 2014 brengt Van Hoecke onder het merk TA’OR een eigen, industrieel vervaardigd, houten ladesysteem op de markt. Met de eigen merken kijkt Van Hoecke ook verder dan de grenzen van Benelux en voert het reeds uit naar Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Israël. Dankzij de inzet van meer dan 280 enthousiaste medewerkers en lopende investeringen in technologie en automatisering groeit het bedrijf jaar na jaar.

Mis de laatste bouwnieuwtjes niet!

Ontvang onze wekelijkse updates vol nuttige tips over bouwen en verbouwen.

Wens je deze folder te lezen? Vul dan eenmalig je email adres in